Een CO2-plafond en duidelijke geluidsnormen voor de nationale luchthaven

11 Februari 2018

Een CO2-plafond en duidelijke geluidsnormen voor de nationale luchthaven

De laatste weken heeft de strategische visie 2040 van luchthavenuitbater 'Brussels Airport Company' (BAC) de gemoederen in Vlaams-Brabant sterk beroerd. Volgens BAC zal het huidige gebruik van de bestaande start- en landingsbanen in de toekomst niet meer volstaan om te voldoen aan de groeiende vraag om tijdens de piekuren te vertrekken of aan te komen op onze nationale luchthaven. BAC droomt er daarom van de taxiweg langs landingsbaan 25L (of startbaan 07) te verlengen of om de taxiweg én baan 25L samen nog langer maken. De vraag of de door BAC geambieerde uitbreidingen wel écht nodig zijn, wordt gesteld. Zijn de alternatieven voor een veronderstelde toename van vliegbewegingen wel voldoende onderzocht? En is het werkelijk zo dat in 2040 mensen nog op eenzelfde manier als vandaag gebruik zullen maken van de luchtvaart? Zullen tegen die datum de technologieën ons niet in staat stellen om, voor eenzelfde economisch resultaat, minstens vele malen minder te vliegen? In Zaventem is het een taboe te spreken over lawaaihinder of vervuiling van de luchthaven. Je wordt dan weggeblaft als 'weer ene die de luchthaven weg wil'. En wie nog durft iets op social media te plaatsen, krijgt al gauw de raad om te verhuizen naar de Ardennen of liefst nog verder. Toch is een genuanceerd verhaal mogelijk. De luchthaven is vervuilend en maakt lawaai, maar dat wil niet zeggen dat ze weg moet. De juiste ingrepen kunnen het leven in Zaventem beter maken voor iedereen.